Sunday, March 13, 2011

Semasa hendak makan

Umar bin Abi Salamah r.a meriwayatkan,

" Suatu hari, ia mendatangi Rasulullah s.a.w. Di rumah beliau, ada makanan, Rasulullah bersabda, 'Kemarilah. Sebut nama ALLAH dan makan dengan tangan kanan apa yang dihadapanmu"

(HR Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, Nasa'i, Darimi, Baihaqi, dan Ahmad)

9 comments:

  1. Salam,tuan,kalau tuan ada pengalaman yang menarik di india,sila berkongsi dengan saya di blog saya...semoga Allah melimpahi keberkatan pada tuan.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum tuan. mudah-mudahan tuan dapat dtg ke sandakan...amin...memang kami dahagakan jemaah dari semenanjung ni...doakan juga rakan seusaha di sdk ni...

    ReplyDelete
  3. salam alaik
    mashaallah ana tringat 1 hadith Rasulullah saw. ketika sahabt r.hum mkn bersama2, da pulak sorang sahabat ni nak amek air dgn tgn kiri. maka Nabi saw telah tangkap tgn tu dan berkata "ni adalah tgn syaitan, sesungguhnya aku melihat syaitan makan dan minum dgn tgn kiri"
    walla hu `alam

    ReplyDelete
  4. kanan yg berkat, tapi ramai yg tak ingat....

    ReplyDelete
  5. salam semua.. maaf lama tak update.. kebanyakan hadis ini dipetik daripada syama'l Muhammad karangan Imam Tarmizi.. insyaALLAH akan diupdate lg

    ReplyDelete
  6. Ada org kata doa mkn yg biasa kita hari ni baca sebenarnya bkn dari nabi,tkde dlm Hadith. Apa yg Nabi suruh bila mkn sebut nama Allah yakni Bismilla.
    Betul ke? Bole tolong dptkan kesahihannya?
    Jazakallah

    ReplyDelete
  7. ank_ayah- disebabkan sumber rujukan yang sedikit.. sy hanya jumpe hadis yg berbunyi.."Drpd Umar bin Abi Salamah r.a. Suatu hari, ia mendatangi Rasulullah s.a.w. Di rumah beliau, ada makanan. Rasulullah berkata, 'kemarilah. Sebut nama Allah dan makanlah dengan tangan kanan apa yang ada dihadapanmu'" (HR Tirmizi, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah, Nasa'i, Darimi, Baihaqi, dan Ahmad). Dipetik dari Syamail Muhammad

    saya tak berani cakap doa yang selalu kita baca itu tiada dalam hadis kerana mungkin ada dalam kitab2 lain. Wallahua'alam

    ReplyDelete
  8. Mungkin juga. Sy pun biasa jumpa Hadith yg kat atas tu je. Ok tkpe jazakallah.

    ReplyDelete